Helppo matka Dubaihin

Olimme syyslomalla neljättä kertaa samassa hotellissa Dubaissa. Hotelli on valikoitunut perheellemme sen palvelun, aktiviteettien, sijainnin ja varsinkin ruokatarjonnan takia. Uskon, että tämän syksyn matka tuskin oli viimeinen kyseiseen hotelliin. Minua ei Dubai itsessään kiehdo, mutta palaamme sinne auringon ja lämmön takia: minulla on allergioiden lisäksi atooppinen ihottuma, joka vaatii hoitoa ja aurinko saa ihoni voimaan pitkään paremmin. Dubaissa on takuulämpö ja -aurinko kohtuullisen lentomatkan ja aikaeron päässä.


Olen joka vuosi lähettänyt hotelliin allergialistani etukäteen, vaikka se heillä onkin ollut tallessa aiemmilta matkoiltamme. Sain tänäkin vuonna vastauksen, että lista on välitetty hotellialueen kaikkiin viiteen ravintolaan.  Lisäksi he toivoivat sähköpostissaan, että varaamme pöydän ravintolaan edellisenä päivänä, jotta he osaavat valmistautua erityisruokavalioihini etukäteen.


Ensimmäisenä iltana söimme hotellin buffetissa. Ravintolaan saavuttuamme kävin heti ilmoittamassa henkilökunnalle, että minulla on erityisruokavalio ja allergialistani pitäisi löytyä keittiöstä. Ravintolan pääkokki tuli hetken päästä juttelemaan kanssani ja kysyi mitä haluaisin syödä. Hän pyysi, etten ota mitään buffetista. Sen sijaan hän ilmoitti tekevänsä ruokani minulle erikseen keittiössä. Muiden hakiessa buffetista ruokia, odottelin pöydässä, kunnes kokki toi minulle herkullisen ateriani suoraan pöytään. Ensimmäisenä iltana sain kanaa, kasviksia, riisiä ja tomaattikastiketta. Söimme buffetissa muutaman kerran viikon aikana ja kokki hoiti ruokailuni aina mallikkaasti. Hän jopa muisti, mitä olin muina päivinä syönyt ja tarjosi vaihteluksi jotakin muuta vaihtoehtoa.


Kävimme syömässä myös kolmessa muussa ravintolassa hotellin alueella. Yksi oli australialainen pihvipaikka, toinen aasialainen ja kolmas rento kalaravintola. Aasialaisessa ravintolassa sain todella hyviä kevätkääryleitä ja dim sumeja. Australialaisessa pihviravintolassa kokki teki minulle alkuruoaksi raikkaan salaatin, pääruoaksi pihvin ja jälkiruoaksi minulle oli leivottu maidoton suklaakakku. Erityisesti kakku oli mahtava yllätys – muissa ravintoloissa kun olin saanut jälkiruoaksi pääosin hedelmiä.  



Dubaissa havaitsin nyt saman kuin Irlannissakin: kaikissa ravintoloiden menuissa oli merkattuna yleisimmät allergeenit. Näin ollen niistä oli helppo valita sellaisia ruokia, jotka ovat valmiiksi maidottomia, pähkinättömiä ja niin edelleen. 


Huolimatta allergeenilistoista ruokalistoissa, kaikissa ravintoloissa tilaukseni tuli aina ottamaan kokki, ei tarjoilija. He joko kysyivät mitä haluaisin syödä, tai sitten heillä oli valmiiksi ehdottaa ruokalajeja, joita olivat miettineet etukäteen tiiminsä kanssa. Kaikki saamani ateriat olivat maukkaita ja vatsa tuli joka kerta täyteen.


Aamupala tarjoiltiin aina buffet ravintolassa. Sama pääkokki, joka buffet-ravintola iltoinamme vastasi annoksistani, järjesti aina myös aamupalani. Ravintolan aamupalabuffetissa oli monta tarjoiluasemaa. Näistä yhdessä kokki esimerkiksi paistoi munakkaita ja ruokailija sai itse valita mitä siihen laitettiin. Minulle munakas kuitenkin paistettiin aina keittiössä. Samoin sain leivät, kalat, hedelmät ym. aina sieltä. Henkilökunta ei halunnut ottaa riskiä, että minulle tarjolla olevat tuotteet olisivat kontaminoituneet.


Olen itse ollut joka kerta tyytyväinen Dubain palveluun ja siihen, miten he ottavat allergiat tosissaan huomioon. Suosittelen lämpimästi käymään - allergisiakin!



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Epipen suojapakkaukset

Paras kaakao

Viiniä maidon kera