Ruokailu Välimeren risteilyllä


Olin kesällä viikonmittaisella Välimeren risteilyllä. Risteily oli aivan ihana. Jännitin kuitenkin ruokailua laivalla jo etukäteen. Matka ruokailuineen meni lopulta loistavasti. Palvelu oli erinomaista ja henkilökunta niin huolehtivaista.

Sain etukäteen varustamolta monen sivun ohjeet risteilyä varten. Niissä kerrottiin, että mikäli vieraalla on allergioita tai muuta huomioitavaa, niitä varten tulee täyttää ”Special Needs Form”. Lomakkeeseen merkitään mm. kaikki ruoka-aineallergiat yksityiskohtaisesti. Täytin lomakkeen ja lähetin sen sähköpostilla matkatoimistolle, josta risteily oli varattu. He lisäsivät tietoni varaukseemme. Varustamolta tuli myöhemmin lisäksi viesti, jossa neuvottiin ottamaan lomakkeeni laivalle mukaan ja näyttämään se ravintolahenkilökunnalle.


Kun menimme laivalla perheeni kanssa ensimmäisenä iltana syömään, tuli tarjoilijamme (joka palveli meitä koko viikon ajan) tervehtimään.  Samalla hän tarkisti, oliko tieto yhdestä allergikosta pöydässämme oikea. Ilmoitin omaavani ruoka-aine allergioita, johon tarjoilijamme totesi, että ravintolan hovimestari tulee tervehtimään minua pöytäämme.

Pian hovimestari tuli luoksemme ja kertoi, että hän huolehtii minun ruokailuistani koko risteilyn ajan. Lisäksi hän painotti ammattitaitoonsa ja esimiesasemaansa vedoten, etten tilaisi ruokiani keneltäkään muulta kuin häneltä – hengenvaarallisten allergioitteni takia. Tämän jälkeen hän kävi kanssani läpi oman asiakirjansa, jossa allergiani olivat listattuina, ja varmisti kaiken oleellisen olevan siinä mainittuna. Tämän jälkeen hän kysyi, mitä haluan sinä iltana syödä. Otin alkuruoaksi salaatin, pääruoaksi kalaa ja kasviksia ja jälkiruoaksi hedelmälautasen. Hovimestari tarjoili minulle jokaisen ruoan – silloin ja koko risteilymme ajan. Pöytämme virallinen tarjoilija hoiti muun perheeni ruokien tilaukset ja tarjoilun. Minulle hän sai tuoda ainoastaan juomia.


Illallisen syötyämme hovimestari toi minulle seuraavan illan ruokalistan ja pyysi valitsemaan sieltä mitä haluan syödä. Lisäksi hän totesi, että mikäli listalla ei mikään satu miellyttämään, niin hän pyytää keittiötä tekemään minulle mitä ikinä haluan syödä. Sama palvelu ja lupaus toistui joka ilta: sain katsottavaksi seuraavan illan ruokalistan – joka vaihteli teemoittain illasta toiseen – ja valitsin syötäväni joko sieltä tai tilasin jotakin, mitä mieleni teki.

Hovimestari oli ihana – hondurasilainen herrasmies. Kävin toisinaan myös lounaalla syömässä laivan ravintolassa, ja hovimestari hoiti siellä luonnollisesi ruokani niin ikään. Kun kävimme läpi sitä, mitä voisin tuossa hetkessä syödä, niin hän muisti aina mitä olin tilannut illalliseksi ja ehdotti sen pohjalta jotain erilaista lounaaksi.


Laivan buffet-ravintoloissa hovimestari ei suositellut minun syömään lainkaan. Samoin aamupalalle hän pyysi minua syömään ravintolaan buffetin sijaan. Aamupalalla hän oli aina paikalla ja tuli heti kysymään mitä haluan syödä. Minulle tuotiin kaikki aamupalan ruoat suoraan ”puhtaina” keittiöstä – mitään minun ei annettu ottaa tuolloinkaan buffetista. Joka ruoalla sain avaamattomassa paketissa Schärin gluteenittoman ja maidottoman sämpylän, ja sen lisäksi hovimestari toi aina oliiviöljyn pöytään sämpylää varten.


 Tässä joitain ruokia mitä sain illallisella ravintolassa:

Alkupaloja: erilaisia salaatteja, kylmäsavulohta

Pääruokia: kanaa, pihviä, lohta, kasviksia

Jälkiruokia: hedelmiä, marenkia ja mansikoita


MSC – Mediterranean Shipping Company – onnistui ainakin minun kohdallani hengenvaarallisesti ruoka-aine allergisen asiakkaan palvelussa yli kaikkien odotusteni. Henkilökunta oli ammattitaitoista, palvelualtista ja erityisruokavalion tosissaan ottavaa. Uskallan väittää, että erityistarpeitteni seurauksena sain perheineni jopa sydämellisempää palvelua, kuin olisimme saaneet ilman niitä. Ennakkoon tuntemani turvattomuus ja huoli ruokailuista osattiin varustamossa hoitaa esimerkillisesti. Onneksi tämän tyyppisiä kokemuksia osataan tarjota nykyään turisteille!






Kommentit

  1. Olette saaneet todella loistavaa palvelua.! Tällaista oli todella mukava lukea, kun kokemus ylitti ne omat odotukset. 😍

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Epipen suojapakkaukset

Paras kaakao

Viiniä maidon kera